شکستن لامپ های مهتابی و کم مصرف چه ضرری برای سلامت انسان و چه خطری برای محیط زیست دارد؟

تحقیق کنید صفحه 63 کاروفناوری نهم پودمان برق

سوال : شکستن لامپ های مهتابی و کم مصرف چه ضرری برای سلامت انسان و چه خطری برای محیط زیست دارد؟

جواب :

با توجه بر اینکه "جیوه" ماده سمي ا ست، و از آن در لامپ های کم مصرف استفاده شده  انتشار این ماده در محیط ، اثرات نامطلوبي بر روي مغز جنین، عقیم شدن، سردرد و کاهش حافظه دارد. از این رو در حال حاضر در دنیا استفاده از این ماده در تولید "ترموستات " و "دماسنج"ها ممنوع اعلام شده است.

مشکل اصلي این ماده سمي زماني است که لامپ هاي کم مصرف شکسته مي شود و جیوه آن در محیط منتشر مي شود پس زماني که لامپ هاي فلوروسنتي فشرده شکسته مي شود پودر جیوه بر روي و سایل و اشیاي موجود در محیط مي نشیند که در این صورت لازم ا ست ضمن استفاده از دستکش و دستمال هاي تنظیف، سیستم هاي تهویه، برودتي و جاروبرقي خاموش شود تا از انتشار آن در محیط زیست جلوگیري شود.

علاوه بر این، لامپ هاي کم مصرف باید در مراکز بازیافت ویژه اي جمع آوري شود تا با زباله هاي معمول معدوم نشوند .لامپ هاي کم مصرف از تغییر فرکانس شدت و ضعف نور برخوردار هستند که این امر موجب آسیب رساندن به چشم و ایجاد بیماري هایي چون آب مروارید مي شود .

می توان یونیزاسیون را از دیگر معایب این لامپ ها نام برد به طوری که یونیزاسیون نور لامپ هاي فلور سنتي در دراز مدت اثرات تخریبي بر روي بافت هاي پوست ایجاد مي کند از این رو بر اساس پروتکل هاي جهاني استفاده از این لامپ ها در سوله هاي جوجه کشي، مرغداري ها، گاوداري ها و صنایع تبدیل چون پوست و چرم که زمینه فساد آنها را فراهم مي کند جلوگیري مي شود .

شاید بتوان لامپ هاي کم مصرف را "بمب هاي شیمیایي" معرفي کرد و یادآور شد: خطرات زیست محیطي لامپ هاي فلورسنتي به گونه اي است که اگر لامپ فلورسنتي بر روي خاک شکسته شود تا چند سال هیچ گیاه و درختي در آن منطقه قادر به رشد نیست

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 9 آذر 1394برچسب:, | 12:9 | نویسنده : فاطمه دارایی، مریم بابایی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.